Ustav
Ustav Republike Hrvatske (“Narodne novine” broj 85/10. – pročišćeni tekst) „Jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.“
Zakon o pravu na pristup informacijama
Zakonom o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13., 85/15. i 69/22) uređuje se pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija koje posjeduju tijela javne vlasti, propisuju se načela prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija, ograničenja prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija, postupak za ostvarivanje i zaštitu prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija, djelokrug, način rada i uvjeti za imenovanje i razrješenje Povjerenika za informiranje, inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona, prekršajne odredbe vezane za ostvarivanje prava na pristup informacijama te se uređuju i druge obveze tijela javne vlasti. U Zakon je prenesena Direktiva 2003/98 o ponovnoj uporabi informacija u javnom sektoru zbog povezanosti s pravom na pristup informacija, što su učinile i druge europske države članice primjerice Republika Slovenija. Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa Uredbom 1049/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2001. o javnom pristupu dokumentima Europskog parlamenta, Vijeća i Komisije.
- Zakon o pravu na pristup informacijama (“Narodne novine”, br. 25/13, 85/15, 69/22)
- Zakon o pravu na pristup informacijama – pročišćeni tekst (.doc)
- Zakon o pravu na pristup informacijama – pročišćeni tekst (.pdf)
Ostali zakoni
- Zakon o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora (“Narodne novine”, br. 17/19)
- Zakon o tajnosti podataka (“Narodne novine”, br. 79/07 i 86/12)
- Zakon o zaštiti tajnosti podataka (“Narodne novine”, br. 108/96)
- Opći porezni zakon (“Narodne novine”, br. 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 42/20)
- Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka (“Narodne novine”, br. 42/18)
- Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima (“Narodne novine”, br. 111/21)
- Zakon o općem upravnom postupku (“Narodne novine”, br. 47/09, 110/21)
- Zakon o upravnim sporovima (“Narodne novine”, br. 20/10, 143/12, 152/14, 94/16, 29/17, 110/21)
- Zakon o arhivskom gradivu i arhivima (“Narodne novine”, br. 61/18, 98/19, 114/22)
- Zakon o zaštiti okoliša (“Narodne novine”, br. 12/18, 82/94, 128/99, 110/07, 80/13, 78/15, 12/18, 118/18)
- Zakon o državnim službenicima (“Narodne novine”, br. 92/05, 140/05, 142/06, 77/07, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 01/15, 138/15, 61/17, 70/19, 98/19)
Podzakonski propisi
- Pravilnik o ustroju, sadržaju i načinu vođenja službenog upisnika o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija (“Narodne novine”, br. 83/14)
Pravilnikom o ustroju, sadržaju i načinu vođenja službenog upisnika o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija uređuje se ustroj, sadržaj i način vođenja službenog upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija.
Tijela javne vlasti dužna su voditi službeni upisnik o zahtjevima. Upisnik se treba voditi radi evidencije o broju podnesenih i riješenih zahtjeva.
- Pravilnik o Središnjem katalogu službenih dokumenata Republike Hrvatske (“Narodne novine”, br. 123/22)
Pravilnikom propisuje se način ustrojavanja, vođenja i održavanja Središnjeg kataloga službenih dokumenata Republike Hrvatske. Svrha Središnjeg kataloga je omogućiti korisnicima trajnu dostupnost službenih dokumenata radi informiranja i ponovne uporabe. Središnji katalog vodi i održava Digitalni informacijsko-dokumentacijski ured Vlade Republike Hrvatske.
- Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije (“Narodne novine”, br. 12/14)
- Ispravak kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije (“Narodne novine”, br. 15/14)
- Izmjene kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije (“Narodne novine”, br. 141/22)
Kriterijima se propisuje visina naknade stvarnih materijalnih troškova koje plaća korisnik prava na informaciju, a koji nastaju pružanjem informacije prema Zakonu o pravu na pristup informacijama.
- Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu informacija (“Narodne novine”, br. 20/16)
Pravilnikom se uređuje sadržaj, oblik i način vođenja Evidencije isključivih prava na ponovnu uporabu informacija koju vodi Povjerenik za informiranje, a koja sadrži podatke o odlukama i ugovorima (sporazumima) kojima tijelo javne vlasti dodjeljuje pravo na isključivu uporabu informacija fizičkim ili pravnim osobama. Tijelo javne vlasti dužno je dostaviti takve odluke i ugovore Povjereniku za informiranje u roku od 15 dana od donošenja odnosno sklapanja.
- Pravilnik o vrstama i sadržaju dozvola kojima se utvrđuju uvjeti ponovne uporabe informacija (“Narodne novine”, br. 67/17)
Pravilnikom se propisuje korištenje nacionalne otvorene dozvole (OD) za pružanje informacija za ponovnu uporabu odnosno otvorene podatke. Iznimno, moguće je kreirati vlastitu dozvolu odnosno koristiti međunarodne standardne licence. Otvorena dozvola može se preuzeti na http://data.gov.hr/otvorena-dozvola.
- Uredba o troškovima ponovne uporabe informacija (Narodne novine”, br. 87/18)
Ovom Uredbom utvrđuju se način i kriteriji za izračun naknade troškova ponovne uporabe informacija, opravdani troškovi koji se uzimaju u obzir pri utvrđivanju cjenika i izračuna naknade troškova te provedba revizije načina izračuna naknade troškova na godišnjoj razini.
Službenik za informiranje:
Andrijana Grabrovec
Općina Bednja, Trg svete marije 26, 42253 Bednja
Tel.: +385 (0)42 796-309
Fax: +385 (0)42 771-698
E-mail službenika za informiranje: info@bednja.hr
Radno vrijeme službenika za informiranje: od 07:30 do 15:30 sati
ODLUKA O IMENOVANJU SLUŽBENIKA ZA INFORMIRANJE
NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA NA PRISTUP INFORMACIJAMA
Pravo na pristup informacijama je pravo korisnika na traženje i dobivanje informacije koja je javnog karaktera, a obuhvaća i obvezu tijela javne vlasti da omogući pristup zatraženoj informaciji, odnosno da objavljuje informacije neovisno o postavljenom zahtjevu kada takvo objavljivanje proizlazi iz obveze određene zakonom ili drugim propisom.
Korisnik prava na pristup informacijama je svaka domaća ili strana fizička i pravna osoba.
Pravo na pristup informacijama ostvaruje se proaktivnom objavom informacija na internetu, što je obveza tijela javne vlasti prema članku 10. Zakona, kao i podnošenjem zahtjeva za pristup informacijama tijelu javne vlasti.
Informacija je svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radnom tijela javne vlasti.
Pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija ostvaruje se podnošenjem zahtjeva službeniku za informiranje na sljedeće moguće načine:
- putem telefona na broj: +385 (0)42 796-309
- elektroničkom poštom službeniku za info@bednja.hr,
- poštom na adresu: Općina Bednja, Trg svete Marije 26, 42253 Bednja,
- osobno na adresu: Općina Bednja, Trg svete Marije 26, 42253 Bednja, radnim danom od 07:30 do 15:30 sati.
PONOVNA UPORABA INFORMACIJA
Pravo na ponovnu uporabu informacija uređeno je člancima 27. do 34. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“ broj 25/13, 85/15 i 69/22; dalje u tekstu ZPPI).
Ponovna uporaba znači uporabu informacija tijela javne vlasti od strane fizičkih ili pravnih osoba, u komercijalnu ili nekomercijalnu svrhu različitu od izvorne svrhe za koju su informacije nastale, a koja se ostvaruje u okviru zakonom ili drugim propisom određenog djelokruga ili posla koji se uobičajeno smatra javnim poslom. Razmjena informacija između tijela javne vlasti radi obavljanja poslova iz njihova djelokruga ne predstavlja ponovnu uporabu; (članak 5., točka 6. ZPPI).
U svrhu poticanja i olakšavanja ponovne uporabe informacija tijela javne vlasti dužna su u elektroničkom obliku, na lako pretraživ način objaviti informacije dostupne za ponovnu uporabu na Portalu otvorenih podataka, zajedno s metapodacima, u strojno čitljivom, pristupačnom i otvorenom obliku, u skladu s otvorenim standardima.
U zahtjevu za ponovnu uporabu informacija podnositelj zahtjeva mora naznačiti (članak 29. stavak 1. i članak 18. stavak 3. ZPPI):
- naziv i sjedište tijela javne vlasti kojem se zahtjev podnosi,
- ime i prezime i adresu fizičke osobe podnositelja zahtjeva, tvrtku, odnosno naziv pravne osobe i njezino sjedište
- informacije koje želi ponovno upotrijebiti,
- oblik i način na koji želi primiti sadržaj informacije,
- svrhu korištenja informacija (komercijalna ili nekomercijalna svrha)
Zahtjev se može podnijeti pisanim putem, uključujući e-mail, odnosno usmeno.
Tijelo javne vlasti postupat će po zahtjevu za ponovnu uporabu informacija putem sredstava elektroničke komunikacije, kad god je to moguće i prikladno (članak 29., stavak 5. ZPPI).
Tijelo javne vlasti odlučuje o zahtjevu za ponovnu uporabu informacija rješenjem u roku od 15 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva.
Rješenje obvezno sadrži vrstu dozvole kojom se utvrđuju uvjeti uporabe te visinu i način izračuna troškova.
Iznimno, tijela javne vlasti ne donose rješenje kad omogućavaju ponovnu uporabu uz standardnu otvorenu dozvolu i bez naknade.
Tijelo javne vlasti će rješenjem odbiti zahtjev za ponovnu uporabu informacija ako se zahtjev odnosi na informacije na koje se ne primjenjuje ponovna uporaba, a definirani su u članku 30. stavak 1. ZPPI.
Protiv rješenja o ponovnoj uporabi informacija, podnositelj zahtjeva može izjaviti žalbu Povjereniku za informiranje u roku od 15 dana od dana dostave rješenja, a protiv rješenja Povjerenika za informiranje postoji mogućnost podnošenja tužbe Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske.
Uvjeti za ponovnu uporabu informacija
Tijelo javne vlasti korisniku daje podatke za ponovnu uporabu bez ograničenja, za slobodnu uporabu i u otvorenom formatu, a u opravdanim slučajevima može odrediti uvjete za ponovnu uporabu.
U slučaju određivanja uvjeta za ponovnu uporabu njihov sadržaj i primjena ne smiju neopravdano ograničavati mogućnost ponovne uporabe, niti ne smiju koristiti kako bi se ograničilo tržišno natjecanje.
Vrstu i sadržaj dozvola kojima se utvrđuju uvjeti ponovne uporabe, uređuje ministar uprave pravilnikom.
Naknada troškova
Informacije za ponovnu uporabu objavljene na Internet stranici ili portalu otvorenih podataka (otvoreni podaci) besplatne su i dostupne svima na korištenje.
Tijelo javne vlasti ne može naplatiti naknadu za otvorene podatke.
Kada pruža informacije za ponovnu uporabu temeljem zahtjeva korisnika tijelo javne vlasti može naplatiti samo stvarne materijalne troškove nastale zbog reprodukcije, davanja na uporabu i dostave informacija, anonimizacije osobnih podataka i mjera poduzetnih za zaštitu poslovno povjerljivih informacija, u skladu s Kriterijima iz članka 19. stavka 3. ZPPI, osim u dijelu koji se odnosi na anonimizaciju osobnih podataka i mjera poduzetnih za zaštitu poslovno povjerljivih informacija, koji se utvrđuju uredom Vlade RH.